Telefoonnummer

+31657007366

Email

info@sayasuka.nl

hypnobirthing yoga zwangerschapsyoga baby zwanger bevallen kindje
Wat is hypnobirthing

Hypnobirthing is gebaseerd op de gedachte dat de bevalling een een natuurlijk proces is en dat je tijdens de bevalling vooral rustig en ontspannen moet blijven.

Als je tijdens de bevalling goed ontspannen kan blijven zal je lichaam endorfine aanmaken. Endorfine is twee keer zo sterk als morfine en zorgt ervoor dat je de druk die op de baarmoedermond ontstaat aankan en niet als een extreme pijn ervaart.

Het grote probleem is dat de bevalling voor (veel) vrouwen een angstige en soms traumatische ervaring is.
Door deze angstgevoelens zal het lichaam geen endorfine aanmaken maar cortisol. Cortisol zorgt ervoor, samen met adrenaline, dat het lichaam in een stressreactie schiet waardoor de spieren verkrampen en de baarmoedermond niet tot een volledige ontsluiting kan komen. Het gevolg hiervan is dat er een extra risico op vertraging en/of zelfs een blokkade van de bevalling  is.
Het vasthouden van angst in het onbewuste brein speelt een grote rol in deze situatie.

hypnobirthing saya suka zwanger baby teambevallingMarie Mongan ging gebruik maken van zelfhypnose technieken om zwangere vrouwen meer zelfvertrouwen te geven. Hiermee kunnen ze tijdens de bevalling geconcentreerd en rustig blijven. Dit werd een groot succes en daarmee is hypnobirthing op de kaart gezet.

Een ander groot voordeel van hypnobirthing is dat het een team-bevalling wordt. De rol van de partner is hier erg belangrijk. Tijdens de bevalling moet de partner het natuurlijke geboorteproces bewaken en de vrouw helpen om zich volledig veilig te voelen en ontspannen te blijven tijdens het hele geboorteproces.

Yoga

Eén van de belangrijkste dingen bij hypnobirthing is ontspanning.
Yoga kan je daar heel goed bij helpen. Daarnaast biedt zwangerschapsyoga verschillende oefeningen en technieken die onder andere helpen bij:

  • het versterken van het bekken.yoga saya suka hypnobirthing
  • het verbeteren van de houding.
  • het opvangen van weeën.
  • het ontspannen tussen de weeën.

Door bewust te luisteren naar je lichaam, zelfhypnose en verschillende  ademhalingsoefeningen toe te passen, leer je je volledig te ontspannen en rust te vinden. Zo ben je niet alleen lichamelijk goed voorbereid op de bevalling, maar zit je ook tijdens je zwangerschap goed in je vel.

Samen met Cheyenne Pattikawa van Yoga for You bieden wij lessen waarin we gaan leren ontspannen d.m.v. ademhalingsoefeningen, zwangerschapsyoga en zelfhypnose.

  • Het is een traject van 5 lessen waarbij bij de laatste 2 lessen ook de (bevallings)partner aanwezig is en worden gegeven in kleine groepjes van maximaal 4 koppels.
  • De lessen kunnen gevolgd worden tussen de 3e en 8e maand van de zwangerschap.
  • Gespreide betaling is mogelijk. 

Als je wilt weten wanneer de volgenden lesdagen zijn klik dan Hier